Gravdikter och sådant



Eric med c dag! Uppgiften vi hade från förra veckan var att gå till kyrkogården här i närheten, leta upp en gravsten och sedan skriva en text om personen, i jag-form. Jag valde "Birgit", som varken hade efternamn, årtal, blommor eller någon speciell hälsning på stenen.


En klar morgon i maj föddes den lilla, jag med andra ord.
Birgit, kallades jag, för mitt riktiga namn hade flugit bort, bort
till exotiska platser dit ingen tidigare hade varit, det sa mor
när jag uttryckte en plötslig förfäran över mitt namn.
Röd hårtuss på huvudet, nötbrun blick,
deras ögonsten, ”den upphöjda”, en
önskebrunn av gurglande skratt och pyttesmå tår.

Min resa genom livet, en helt
ovanligt ordinär resa av ingalunda märkliga utsvävningar, endast
kort och koncist.
Jag var ingen speciell egentligen, hann aldrig bli någon
succé vart jag än hamnade, aldrig
fånga pojkarnas blickar eller
få äpplen att mogna snabbare.

Jag bara var en liten stund,
i mitt liv.
Sedan somnade jag
en klar kväll i juni,

och flög iväg för att finna mitt riktiga namn.


Sen skulle vi då läsa upp våra verk vid den utvalda gravstenen. Måste säga att för mig och säkert för många andra blev det hela ganska intensivt, kände mig väldigt gråtfärdig när det var min tur att läsa. Men allt flöt på bra och känner mig faktiskt nöjd med lilla Birgits hyllningsdikt. ^^



Äntligen är det fredag! Som vi har LÄNGTAT! Nja, varje dag känns som fredag här. ;) (Nu är jag ärlig. Och nu låter jag sarkastisk. Varför? Jag talar sanning! D:  ) Planerna.. ja, tanken är att vi ska ha film heeeela helgen. Mys. ^_^ Ikväll tror jag Hairspray ooooch... mer. Får la se.

\o


Kommentarer
Postat av: M

Vilket himla bra tema! Det skulle man kanske testa på någon gång, helt klart lätt att det blir berörande.. och jag gillar din mycket, så ledsam rakt igenom men ändå med lite hopp, tänker jag, att hon är på väg någon annanstans för att leta efter sitt riktiga namn.. :)

2010-09-10 @ 22:33:23
URL: http://www.argus.nu
Postat av: Rebecka

Tackar! Ja, tycker verkligen att du ska testa. Det kan ju bli hur bra som helst! Och rolig var den också, eller ja, intressant. Stimulerande. Men som sagt, svårt på ett sätt, döden och ensamhet och saknad blir så nära inpå.

2010-09-10 @ 22:58:45
URL: http://hacmox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0